motvalskärring...

Vet du vad en motvalskärring är? Jo, en sån som jag är det. I alla fall om man får tro omgivningen... Eller kanske inte riktigt, för det är egentligen bara jag som använder mig av ordet, men jag tycker det beskriver mig på ett bra och rättvist sätt. Det blir liksom inget gulligt, för jag är knappast gullig. Det blir inget elakt, för jag kan inTe tänka mig att jag upplevs som elak. Det blir inte snoffsigt eller egoistiskt. Det blir inte dumförklarande, inte heller nedvärderande.

Jag är en motvalskärring, en sån som alltid måste göra på mitt sätt. En sån som gillar att ha rätt, har rätt ofta, lägger sig och vill göra på mitt sätt för det är nog det bästa. Kan inte gå samma väg som alla andra, rastlös i själen, glad till sinnet. Blir irriterad på samhällets märkliga strukturer som inte verkar vilka följa några som helt lagar om att skynda sig eller göra det hela smidigt. Jag vill ha det på mitt sätt, kompromisar dåligt till andras fördel. Inger andra människor förhoppning, kan inte säga nej till en utmaning.

Motvalskärring = gör dina egna vägar, det är livet till för!

Jo, men jag tycker det. För varje jobbigt uppförsbacke väntar ju runt hörnet en vacker, om än kort, nedförsbacke där vinden kan få rufsa om ordentligt i håret och ögonen tåras. I nästa uppförbacke kommer vi med lite fart och med hjälp av vilja och starka ben tar vi oss upp igen. Att leva livet så som jag vill att livet ska vara är en utmaning. Att välja den väg som JAG vill göra, inte den som andra tycker jag ska gå är att ta makt över sin egna lycka och sitt egna underbara liv.

Ett liv har vi, ett liv kan vi förbruka i den vetskap vi har, ett liv ska avnjutas och inte vill du väl fundera på varför du inte valde den vägen du egentligen ville skapa resten av ditt liv? Ta tag i varje dag som att den vore din sista. Njut, gör rättvisa för den du är - DET FINNS BARA EN AV DIG OCH DET ÄR DU!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0