livet stora gåta...

Jag är inne i ett stim med bra grejer just nu. Saker vill liksom falla på plats och man får ganska mycket tid till eftertanke har jag märkt. En vän till mig och jag pratade idag då våra barn lekte om att att må riktigt bra, att hitta sin inre ro. Vi har samma värderingar där, vilket jag visste, men att vi skulle komma att prata om det hade jag inte väntat mig.

Enligt mig sitter hjärta, hjärna och själ samman. För att gör det enkelt för mig så resonerar jag på följade sätt... Hjärtat är min fysiska hälsa, den påverkar jag med träning, mat och sömn efter bästa förmåga. Den fysika hälsan kan man säga är lite materialberoende nästan. Den kräver sitt underhålla av diverse grejer.

Hjärnan mår som bäst då den får tänka på bra saker. Då man mår bra i hjärnan, det vill säga psyket känns livet lite lättare, rosigare och mjukare. Att underhålla sin hjärna gör man genom att stimuler "må-bra"-cellerna i huvudet. Detta gör jag genom att umgås med mina nära och kära, se mina barn skratta och mysa med min man.

Genom att ta hand om sig själv på bästa sätt pyskiskt och fysiskt mår själen bra, livet blir enklar, roligare och vänligare mot både sig själv och andra. Min vän och jag summerade vår lilla pratstund med att BALANS var A och O i livet. Då man hittar balans kan man göra allt, precis vad man vill.

Jag hoppas att jag är på väg mot balans och välmående på lång sikt. Jag har ingen större lust med en djup dal igen. Dock vet varje vuxen människa att hela livet går upp och ner, bara i lite olika höga och djupa toppar/dalar. Det är trist att säga att man väntar på något dåligt, men snart borde liksom dörren slå mig i ansiktet. Jag har hopp, dock saknar jag inte tvivel...

Sömn, träning, mat, att vara älskad och få älska gör mig verkligt lycklig och får mig att må bra. Att livet är en utmaning, jo det är det. Med risk för att låta religiös vill jag också på peka att vi har alla ett val att göra, tacka JA eller NEJ till livet. För varje djup dal som kommer på vår väg får vi ta ställning till hur vi ska bemöta denna motgång. Det ska bli ett mål under 2010 för mig, att jobba bättre med mina dalar, att kanske fundera en extra gång på hur jag tacklar mitt liv...

Ikväll ska jag bemötta min trötthet med sömn, men först ska min hungriga mage mättas!

Hugs!


Kommentarer
Postat av: Mathilda

Jag gillar att läsa Din blogg och ta del av dina funderingar.

Jag nickar nämligen igenkännande till mkt av det du skriver. Klokt!



//Mathilda Borg Sinnerström



2010-02-11 @ 14:09:54
URL: http://ingabeatha.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0