Varför blir man fet?

Jag fundera ofta på varför i hela fridens namn man blir fet.

Nej, jag menar inte hur det sker rent fysiskt för den ekvationen är så enkel osm den kan bli. Äter man mer än man gör av med går man upp i vikt, inget konstigt alls med det. Sen kan man skylla hur mycket man vill på ämnesomsättningsproblem och annat. Plus och minus kan ju i stort sett var och varannan människa.
Det som förundrar mig är att det finns så oerhört många välutbildade människor som sitter på allt för stor kroppvolym och viktmassa för att det ska vara bra för kroppen och själen. Jag är mer än övertygad om att flertalet av dessa individer inte en dag bestämmer sig för att om 4 månader ska jag väga 10 kg mer.

Men hur tappar man kontrollen?
Hur ser man INTE att det barka iväg med kroppsvikten?
Och varför i hela fridens namn gömmer man sig bakom som storlek och vikt?

Jag inga svar på frågorna jag ställer mig. Jag spekulerar och funderar en massa. Just nu är jag i en era i mitt liv då jag fullkomligt tror på en sund balans av mat, fysisk aktivitet, sömn och mental/social välbefinnande. Dessa fyra ben skapar pelarna för vårt liv att vila på. För lite av något skapar obalans och rubbningar.
Utifrån egna erfarenheter kan jag svara på att för lite sömn (jag har två små barn och har innan detta jobbat nätter i krogvärlden) skapar obalans i dygnsrytmen för mig och jag äter sämre, tränar sämre och orkar inte ta hand om mig själv. Jag har kanske inte alltid gått upp i vikt, men en känsla av obalans och att kroppen "fettar" till sig infinner sig snabbt. Vad händer då med alla människor som ständigt lider av sömnbrist?

Sömnbrist kan beror på många saker. Stress, barn, jobb, pluggande samt mycket mer. Gemensamt för dem alla är att vi låter utomstående faktorer påverkar vår inre hälsa negativt.

Mat
är ett STORT kapitel och var dag lär jag mig något nytt om det jag stoppar i mig och barnen. Mat ska vara roligt, lustfyllt och smakrikt. Mat ska intagas med glädje, ge känslor som är fantastiska och skapar roliga minnen. Jag jobbar hårt för att barnen ska ha med sig detta i livet. Min mamma och pappa gjorde det samma. Tyvärr hände det något i min tonår som gör att jag har en skev bild av mat... Fler människor har konstiga bilder av mat och dess intag. Vad, när, hur och hur mycket som ska ätas är ett evigt diskussionsämne. Vi paratar mat på jobbet. Vi har vårt sociala umgånge tillsammans med mat. I skolan lär vi oss äta med nya människor, främmande rätter... Jag är övertygad om att har man en bra bild av mat och vilken man man bör äta skapar detta alla förutsättningar för ett hälsosamt liv utan att man behöver eftertanke. yckan vore ju om man på fredagskvällen kände ett sug på morötter iställer för godisskålen. Men det är min bild av mat som säger mig att morötter är bättre än godis. Jag vet vad som borde ätas, jag har en hel massa förbud som jags tädigt bryter för att det är det som livet handlar om - att testa gränserna.

Jag vill försöka ge mina barn en sund uppväxt, utan för mycket förbud och förmaningar. Jag vill ge dem erfarenheter av god, hälsosam mat - men aldrig förbjuda något, bara lära dem gör bra, hälsosamma val. Mat är fortfarande ett STORT ämne och vi är alla var och en dem bästa kockarna för just oss, i alla fall i vår egen mening. Jag tror att det är viktigt att vi vill lära oss nya sakerom mat, vad som är bra för oss och att vi utvecklar vårt matintagande på ett hälsosamt och positivt sätt. Att vi ser framtiden med maten, vad vi verkligen behöver. Det handlar om plus och minus, svårare än så måste det inte vara.

Jag tänker att vara fysiskt aktiv betyder att du utför en aktivitet, vilken som helst, när som helst bara det är förutom dina dagliga vanor och att det sätter kroppen i rörelse. Fysisk aktivitet ska vara roligt och lusfyllt, då kommer vi vilja fortsätta ge kroppen samma utmaning åter igen. Men människan är lat vilket grundar sig i långt, långt, långt bak i tiden då männen jagade ohc kvinnorna samlade frukter och tog hand om barnen. Man försökte då vila så mycket osm gick för att spara på orken, endast görde man behövde. Idag behöver vi röra på MER, då vi inte jagar efter vår mat. Vi har fina bilar som vi åkter i till de fina affärerna för att handal väl packad mat som har lappar på sig om var fisken är fiskad och när mjölken mjölkades på vilken gård. Vi gör oss endast mödan att plocka ner och upp varorna ur korgen och derigenom har vi knappast föbrännt summan av den mat vi tänker stoppa i oss. Vi MÅSTE röra på oss för att kroppen ska må bra. Vad vi gör, med vem vi gör det och hur vi gördet spelar ju knappast någon roll. Det ska vara roligt! Du ska vilja fortsätta med det! Men hur gör man??

Klurigt... Kanske skulle skolan få en större peng till idrott i skolan? Mitt svar på frågan är SJÄLVKLART! Men jag är idrottslärare i grund och botten. En historialärare tycker vi ska ha mer historia, en mattelärare mer matte. En revolution i föreningslivet? Det handlar o mer pengar till föreningar, fler engagerade indiivider i föreningarna... Fysisk aktivitet, även att det är så enkelt som en lite promenad kommer människa alltid hävda handlar om pengar och om tidsbrist.

Ursäkterna för att inte genomföra en fysisk aktivitet dagligen är oändliga. Allt från barnen, hunden, jobbet, städningen med mera kommer mellan. Varför investerar vi inte mer tid i oss själva för att leva längre och kunna göra alla de andra roliga sakerna för än skjuter fysisk aktivitet på framtiden?

Min fråga är hur det kan komma sig att det är "fult" att sova ordentligt, äta nyttig och hälsosam mat och träna ordentligt? Jag säger inte att Du tycker det. Du som läser gillar säkert hälsa och hälsosamma saker, men var tycker inte alla människor att det är bra med det som är det bästa för kroppen... Eller är jag kanske helt fel ute och deras väg är bättre. Lever jag verkligen längre för att jag "sköter mig"? Nä, jag får nog fundera vidare och återkomma... Men håll med om att det är lite märkligt det där med Varför man blir fet!?

Kommentarer
Postat av: Gail1269

Like the site--sorry about the problems with the guestbook though.

2011-05-26 @ 13:47:52
URL: http://gail1269.blog366.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0