helg...

Jag älskar verkligen att ha helg. Särskilt när man får vara hemma med hela familjen och bara mysa och ha det toppenbra. Igår, fredag spelade min älskade man innebandy så jag och sonen fick allt klara oss själva - dock med ett besök av min mamma vilket underlättade på sonen gymnasik samt med lite mindre shopping på Plantagen och IKEA. Kvällen slutade med att sonen slocknade näst intill genast då han lade sig ner i sägen med sin välling. Jag kollade lite på Idol och la mig också ganska tidigt, men somnade inte då jag spänt väntade på innebandyresultatet.

Idag fick vi dock sovmorgon, ända till 8 fick vi sova och jag blev verkligt jätte glad över det. Jag hade stor förväntan på att gå upp runt 6.30 som vanligt, men det var bara att slumra vidare efter en koll på kockan. Lycka kallas det när ens barn sover länge!

Efter en lugn morgonstart käkade vi frukost tillsammans. Därefter plockade jag lite, mannen hämtade en kärra för att vi skulle kunna dumpa lite skit på tippen - sonen blev med honom! Till tippen och av med grejer, lite lunch på Burger King fick vi allt unna oss ansåg vi. Sagt och gjort och sonen älskar ju pommes så inget fel med det.

Hemma tog vi nu tag i det där förrådet som vi under det senaste året mest dumpat grejer i för att ta tag i vid ett senare tillfälle. Det tillfället har vi kommit till nu! Så kartonger har rensats, mer skräp har hittats, sortering osv osv. Lite mer grejer att köra till tippen, men vi anser att det kommer iaf. att bli färdigt inom sinom tid. Vårt lekrum till barnen har också fått en mindre make-over. Det krävs lite dammning och torkning av golv samt nya kuddar i sängen sen skulle man kunna kalla det ganska mysigt. Jag tror inte vår lilla son fattar det ännu, men han har faktiskt fått ett ganska stort lekrum med massa grejer i. Vi har flyttat på de mesta av hans leksaker till det nya rummet. Detta för att vi ska ha mer plats på rummet för lite mindre grejer och för att han troligtvis har lite allergier, så vi vill ha det lättstädat i sovrummet.

Jag är i vilket fall som helst hur nöjd som helst och njuter av att det är så fint här hemma över allt. Jag önskade mig en massa ordning innan bebisen kommer och det verkar faktiskt som om jag får min önskan igenom. För ett par veckor sedan känndes det mer som en omöjlighet, men nu närmar det sig allt mer både för bebisens ankomst samt för den otroliga ordningen. Jag ska bara ta mig till Maxi för en rejäl storhandlig av diverse grejer, sen kan man njuta mer.

Storhandlingen är för att jag skulle vilja ha en del mat och grejer hemma, har fixat med lite förvaring och tänkt ut en del sätt för att kunna ha lite mer hemma. Det är så trist att hela tiden behöva släppa hem en massa burkar med krossad tomater och tvättmedel och sånt. Det är ju grejer med lång hållbarhet, så det kan man köpa och förvara hemma när det är billigt. Min plan är att vara ekonomisk på sikt, köpa på mig och kunna ha maten på ett organiserat och bra sätt. Så det finns nu plastlådor med lock till den mat som små gnagare skulle kunna ta sig in igenom, det är upp ordnat med hyllor till tvättmedel, sköljmedel mm. Jag känner jag låter lite som min svärmor och jag vet att jag bor ganska mitt i stan, men med snart två små barn och utan körkort måste man ju inse att shopping skall göras så enkelt som möjligt. Att handla lite bröd, mjölk, smör mm på Konsum här i närheten är en baggis med barnen, men att storhandla med två små barn ensam och sen ta bussen hem... Nej, känns inte som en jätte bra idé faktiskt.

Under mitt spånande inför detta barnet har jag skrivit mig en egen liten receptbok. Det är ju inga nyheter i den direkt utan mest kopior på det som jag lagar för det mesta, men det gör det enklare att veta vad man ska ha hemma. Jag har använt mig av datorn och organiserat dagarna med luncher, middag och mellanmål. Allt för att vi ska hinna med att spendera mer tid tillsammans istället för att stå här hemma och irritera oss på vad som ska handlas och vad som ska lagas. Kanske låter det tråkigt, och visst kan det vara lite svårt att hitta på matträtter, men jag håller mig till fisk på onsdagar, kyckling på tisdagar osv. Det är förenklat, men gud så snabbt det går att fixa maten.

Överdriven planerare? Jo, det kan man säga att jag är. Jag gör så när jag inte känner att jag har kontroll eller då jag känner mig allt för stressad eller om det är skit tråkigt. Jag är nog lite av varje just nu. Den bästa grejen med hela detta är att min svägerska som är mitt i sin desperata tonår har börjat städa hos oss var 14 dag. Det är skit bra och jag är så glad för då kan man planera när man ska städa i övrigt. Just nu håller vi ju med att greja hemma så man får ju städa en hel del själv, men det gör inte så mycket. När hon har varit här känns det ändå jätte fint och rent. Lite som på hotell faktiskt! + att de pengar jag lägger på städning stannar i familjen och gör att snuttan kan följa med oss till Thailand lite längre fram!

Nu ska jag släcka överallt och gå och lägga mig. Imorgon ska vi väl fortsätta med vårt lilla fixarprojekt. Bebisens vagnsinsatts ska dammsugas ut och bäddas med rena fina lakan och jag ska plocka ordning på alla mina kläder som jag har liggandes överallt. Hmm... tänk att man ska bli tvåbarnsmamma när som helst! Livet är nice! Love!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0